Yeezy 350
75 artikelenDe schoen die Yeezy's plaats in de sneakercultuur verstevigde.
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Bone"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Slate"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Beluga"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Zebra"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Black & Red"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Static"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Cream White"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Oreo"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Beluga 2.0"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Onyx"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Dazzling Blue"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Light"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Carbon"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Cinder"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Earth"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Yecheil"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Cloud White"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Sesame"
- Yeezy
- Boost 350
- "Butter"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "True Form"
- Yeezy
- Boost 350 V2 GID
- "Glow"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Static"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Core Black & Red"
- Yeezy
- Boost 350
- "Pirate Black"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Beluga"
- Yeezy
- Boost 350
- "Jade Ash"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Ash Pearl"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Ash Blue"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Mono Ice"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Israfil"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Zyon"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Cinder"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Yeshaya"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Yeezreel"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Citrin"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Yecheil"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Cloud White"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Synth"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Lundmark"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Antlia"
- Yeezy
- Boost 350 V2 Reflective
- "Static Black"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Black"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Clay"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "Semi Frozen Yellow"
- Yeezy
- Boost 350
- "Turtle Dove"
- Yeezy
- Boost 350
- "Oxford Tan"
- Yeezy
- Boost 350
- "Pirate Black"
- Yeezy
- Boost 350 V2
- "MX Rock"
350
De Yeezy 350 verscheen voor het eerst in 2015 tijdens Yeezy's eerste show tijdens de NYC Fashion Week, die werd gehouden op Valentijnsdag. Het ontwerp zorgde meteen voor opwinding in de modescene van de Big Apple. De show viel ook samen met de NBA All-Star Game, waardoor mensen over de 350 gingen praten en er uiteindelijk meer interesse voor de schoen ontstond dan voor welke fashion release dan ook. En daarmee was het Yeezy-tijdperk geboren.
De 350 werd officieel uitgebracht in juni van hetzelfde jaar in een zwarte en grijze "Turtledove" kleurstelling met designadvies van Virgil Abloh, oprichter van streetwearmerk Off-White, en Demna Gvasalia, creatief directeur bij Balenciaga. De gereduceerde esthetiek heeft een Primeknit-bovenwerk met veters in wandelstijl van hetzelfde materiaal en dezelfde kleur. Aan de onderkant lopen de Boost tussenzolen naadloos over in de schoen, waardoor de illusie ontstaat dat het één geheel is. Het enige doel was om een schoen te maken die zijn tijd bepaalde; iets met een uniek ontwerp.
Tegen het einde van 2015 bereikte het succes van de Boost 350 zijn hoogtepunt op de 29e jaarlijkse Achievement Awards van Footwear News, waar de schoen de prijs Shoe of the Year won. De beperkte release zorgde voor een stortvloed aan hype en verlangen, waardoor de doorverkoopwaarde steeg en de schoen een zeer gewaardeerd en exclusief item werd.
Toen Ye naast Virgil Abloh en onder begeleiding van Giuseppe Zanotti schoenen leerde ontwerpen, stelde hij zichzelf het ambitieuze doel om zijn eigen versie van de extreem populaire Nike Roshe te maken. Hij verklaarde zelfs dat hij de Roshe wilde vervangen. Dit zorgde ervoor dat de Yeezy 350 een duidelijke conceptuele basis had als comfortabele, stijlvolle lifestyle schoen. Maar pas toen de V2 werd uitgebracht, kwam Kanye dichter bij het idee om van de 350 een breed toegankelijke sneaker te maken.
De V2 had een bovenwerk met meer textuur en stretch, dat aanvoelde als een sok en Ye nog meer creatieve vrijheid gaf om zijn eigen ideeën te uiten. Om te beginnen liet hij de tekst "SPLY-350", een acroniem voor "Saint Pablo Loves You", in een digitaal lettertype in de zijkant van de schoen weven. Hij voegde ook enkele frisse stijlelementen toe, zoals een dunne, gekartelde streep aan één kant van synthetisch monofilamentmateriaal voor extra ademend vermogen en een vergrote tussenzool die nu doorschijnend was. De originele "Beluga" kleur bracht ook levendige kleuren, met oranje accenten die samensmolten met het neutrale gunmetal om een klassieke sneaker te creëren. Sindsdien is de V2 het meest herkenbare Yeezy silhouet geworden dankzij het enorme aantal kleurstellingen en versies. Een van de meest opvallende van deze ontwerpen was de 2018 Triple White kleurstelling, die in meer dan een miljoen paar werd uitgebracht en de populariteit van de schoen onder een veel bredere groep mensen vergrootte.
De Yeezy Boost 350 was de schoen die van Kanye West een modeontwerper maakte. Hij herschreef de regels voor samenwerkingen met beroemdheden en werd een gerespecteerd ontwerper in zijn eigen recht. De Yeezy 350 heeft iets speciaals bereikt: fans kijken reikhalzend uit naar de release van elke nieuwe kleur en de buzz rond het ontwerp is nog altijd even groot. De sluimerende hype die tot op de dag van vandaag voortduurt, bevestigt dat de 350 een van de belangrijkste sneakers aller tijden is.