SPORTSHOWROOM

    Archive

    Air Force 1 Low x Billie Eilish

    Een gedenkwaardige sneaker waarvan het uiterlijk past bij de raadselachtige ontwerper.

    Air Force 1 Low x Billie Eilish
    © Nike

    Een echte sneakerfan

    Door de jaren heen heeft Billie Eilish de reputatie opgebouwd een echte sneaker kenner te zijn, door tijdens haar shows te verschijnen in zeldzame schoenen van top modemerken. In april 2022 gaf ze bijvoorbeeld een gedenkwaardig optreden tijdens het Coachella Festival in een paar PSNY x Nike Air Force 1's, wat niet onopgemerkt bleef bij sneakerliefhebbers. Rond dezelfde tijd lanceerde ze haar eigen Air Force 1 High als vervolg op haar twee Air Jordan ontwerpen van het jaar daarvoor. Slechts een maand later kregen fans hun eerste glimp te zien van een andere Air Force 1 x Billie Eilish samenwerking. Wederom bracht het de rebelse geest van de ster muzikant naar een van Nike's meest bekende silhouetten - de Air Force 1 Low.

    © Nike

    Een vroege maar diepgaande blik

    Op 19 mei 2022 verscheen er voor het eerst een set van vijf foto's van de nieuw gemaakte schoen online. In plaats van slechts een paar aspecten van het ontwerp te plagen, lieten deze afbeeldingen het vanuit verschillende hoeken zien, waardoor veel van de bepalende kenmerken duidelijk werden. De schoen had een monochrome Mushroom buitenkant, net als een van haar High-modellen, met een bovenkant die een zachte laag nylon combineerde met een patchwork van willekeurig gevormde stukjes leer. Er was ook een close-up van de veterdubrae, met in reliëf het beroemde Blohsh-logo van Billie, naast foto's van de klassieke tongpatch en het hielpaneel, evenals de schuimrubberen inlegzool met twee merken. Het gerucht ging ook dat er een geheime songtekst op het voetbed onder de binnenzool was gedrukt. Dit bleek later waar te zijn, want de woorden "It's hard to stop once it starts" konden worden ontdekt door ze te verwijderen. Dezelfde tekst stond ook op de aangepaste dozen waarin de schoen werd geleverd, net als het eerder genoemde logo.

    © Nike

    Billie is terug

    Nadat deze eerdere foto's beschikbaar kwamen, werden ze wijd en zijd gedeeld, wat leidde tot een hype waarbij sneakerfans en fervente volgers van de jonge zangeres speculeerden over wanneer ze een paar in handen zouden kunnen krijgen. Sommigen suggereerden dat de release al in september van dat jaar zou kunnen plaatsvinden, maar ze moesten langer wachten op de volgende aankondiging. Die kwam uiteindelijk op 30 november 2022, toen zowel Nike als Billie soortgelijke berichten op hun Instagram-pagina's plaatsten. Op die van Nike stond een eenvoudige video met een montage van Billie, met close-ups van haar en van de Mushroom en Sequoia kleurstellingen die zouden worden uitgebracht. Twinkelende, minimalistische muziek speelde eroverheen en een korrelige textuur bedekte de film, wat een dromerige, nostalgische sfeer creëerde. Aan het einde verscheen de kenmerkende Billie Eilish-tekst op het scherm, gevolgd door een Nike swoosh. Het commentaar begon met de woorden "Billie is terug", wat aangaf dat dit niet haar eerste Nike samenwerking was, en ging verder met "En een vervolg op de Air Force 1 samenwerking is nog maar het begin", wat aangaf dat het ook niet haar laatste zou zijn. Het beschreef ook het "patchwork mozaïek bovenwerk van de schoen dat de innovatieve stijl van @billieilish perfect combineert met hergebruikt materiaal van haar vorige AF1 release", wat een "frisse look geeft aan een klassieke schoen". Belangrijk is dat degenen die wachtten op details over wanneer het zou worden gelanceerd een datum hebben ontvangen - 14 december op de SNKRS App. Ondertussen had Billie's post één afbeelding en twee korte video's van dezelfde shoot. Ze lieten alleen de Mushroom kleurstelling zien en haar commentaar was vooral gericht op het duurzame aspect van de sneaker - "Ik vond het geweldig dat we restmateriaal van mijn AF1 high launch konden gebruiken om deze schoen te maken en ik ben zo blij met hoe het is geworden."

    © Nike
    © Nike

    Een betere wereld creëren

    Deze twee posts werden in een meer officiële hoedanigheid met elkaar verbonden via de newsroom-pagina van Nike, die nogmaals het gebruik van "restmateriaal van de eerdere AF1 High van de artiest" benadrukte als een weerspiegeling van "Nike en Eilish's gezamenlijke inzet om actie te ondernemen om een betere wereld te creëren". Het vermeldde ook dat de schoen deel uitmaakte van Nike's "40ste verjaardagsvieringen voor de Air Force 1" om te weerspiegelen "hoe het silhouet een canvas van creativiteit is geworden voor meerdere generaties". Het bevatte een direct citaat van Eilish die uitlegde dat ze wilde dat de schoen "een verhaal vertelt" over hoe belangrijk het is om te recyclen en voor de planeet te zorgen. Onderaan de pagina stonden de video en foto's van de Instagram posts onder een regel over de data van de release van de sneaker - 13 december op Billie's website en 14 december wereldwijd.

    © Nike

    De release nadert

    Toen deze data naderden, promootte Nike de schoen nog een laatste keer op zijn Instagram-pagina, door een reeks foto's van de vorige shoot te posten, samen met nog een korte video, de dag voordat de schoen op Billie's website zou verschijnen. Het commentaar vestigde opnieuw de aandacht op de milieuvriendelijke kant van het ontwerp, door te zeggen hoe het "bedachtzaam werd gemaakt met restmaterialen", terwijl ook Billie's betrokkenheid bij het proces werd benadrukt met een citaat van haar - "Tijdens het ontwerpen met Nike en het schoenen team, vond ik het geweldig om nieuwe technieken en manieren te leren om nieuwe interpretaties van Nike klassiekers te creëren door middel van opzettelijke recycling maatregelen."De bekroonde kunstenaar volgde met haar eigen Instagram-post met vijf beelden van de shoot, beginnend met een close-up van de Mushroom-kleurstelling en eindigend met een van de Sequoia-versie. Er zat een eenvoudig commentaar bij dat mensen uitnodigde om naar haar online winkel te gaan. De post kreeg bijna 3,5 miljoen likes, wat de potentiële populariteit van de samenwerking aangeeft.

    © Nike

    De volledig witte kleurstelling

    De Air Force 1 Low x Billie Eilish was zelfs zo succesvol dat er het jaar daarop een derde kleur werd geproduceerd. Deze werd begin maart online geplaagd, toen beschrijvingen meldden dat hij vergelijkbaar zou zijn met de vorige versies, met het patchwork van leren stukken op een gewatteerd nylon bovenwerk, de strook textiel rond de hele schoen net boven de tussenzool, de zichtbare stiksels die kriskras over de buitenkant lopen, Eilish' Blohsh logo op de veter dubrae en de dubbele branding op de binnenzool. Op 13 maart 2023 maakte Billie haar Instagram-post zo dat deze weer samenviel met die van Nike, toen ze allebei een video plaatsten van haar met een glimp van de nieuwe wit-op-witte kleur aan haar voeten. De post van de zangeres, die dit keer meer dan 5 miljoen likes kreeg, bevatte ook een foto van haar in een opgedroogde vijver met de schoen aan. Ze hield haar commentaar kort en bondig en kondigde de "@nike AF1 low in white" aan naast de dubbele releasedata van 22 maart in haar online shop en 23 maart op Nike's SNKRS app. Het sneakermerk gaf een beetje meer hype aan het ontwerp, door te schrijven dat het "een toekomstige favoriet met oneindig veel stylingopties" was. Elk van deze dagen had ook zijn eigen speciale post, waarbij Billie een close-up toevoegde van haar terwijl ze de nieuwe kleur droeg, samen met een andere video om haar release te markeren, en Nike spiegelde dit met een soortgelijke combinatie van afbeeldingen en video's om de lancering van de schoen via haar online platforms en partnerwinkels te benadrukken. Het commentaar begon met een duidelijke oproep tot actie - "Maak ze de jouwe" - voordat werd uitgelegd dat de nieuwste Low sneaker "geïnspireerd was door de vele facetten van jouw stijl, wat die ook mogen zijn", waardoor duidelijk werd dat dit een schoen voor iedereen was.

    © Nike

    Een klassieker respecteren

    In de beschrijving op de website van Nike werd gezegd dat de sneaker een "nieuw begin" viert en "een progressief en eigentijds perspectief in balans brengt met een oprecht respect voor de klassiekers". Dit werd weerspiegeld in het onconventionele bovenwerk en de klassieke AF1-vorm, een combinatie die voor een enorm succes zorgde. Net als tijdens de ontwikkeling en lancering van alle drie de kleurstellingen, benadrukte het merk graag de gerecyclede aspecten van de schoen, waaronder het "schuimschroot in de sockliner" en Nike Grind op de buitenzool - een samenstelling van hergebruikte materialen van de productie van eerdere modellen, hergebruikte schoenen van het Reuse-A-Shoe programma en zelfs schoeisel dat niet verkocht kon worden. Dit leidde tot lof van verschillende online sneakertijdschriften, die de duurzaamheid en minimale impact op het milieu prezen, waardoor het nog meer fans over de hele wereld kreeg.

    © Nike

    Een groeiende samenwerking

    Met de Nike Air Force 1 Low x Billie Eilish bewees de getalenteerde muzikante opnieuw dat ze gevoel heeft voor mode en design. Haar wens om een boodschap over te brengen door het gebruik van duurzame methoden in de constructie was prijzenswaardig en maakte indruk op zowel haar volgers als de fans van het merk. Ze bracht haar eigen individuele stijl naar een van Nike's meest bekende silhouetten zonder afbreuk te doen aan het iconische uiterlijk, wat resulteerde in een rebelse schoen met een look die zowel krachtig als herkenbaar was. Dit bracht Billie's aantal op vier populaire ontwerpen in slechts twee jaar - een veelbelovend teken voor de toekomst van deze krachtige samenwerking.

    Lees meer

    SPORTSHOWROOM maakt gebruik van cookies. Over ons cookiebeleid.

    Doorgaan

    Kies je land

    Europa

    Amerika

    Azië en Oceanië

    Afrika

    Midden-Oosten