Jordan
4
Een historische sneaker en een cultureel fenomeen.
Een eenvoudig plaatje
Op 16 november 1988 bracht Sports Illustrated een speciale uitgave uit, College Basketball Preview, waarin onder andere een overzicht werd gegeven van het seizoen '88-'89 en waarin de lezers kennis konden maken met aanstormend talent uit het hele land. Het blad was fascinerend voor basketbalfans en bevatte een onverwachte sneak preview die elke sneakerliefhebber met een scherp oog zou opvallen. Achterin, in een artikel over Nike's Sonny Vaccaro - de man die vier jaar eerder Michael Jordans eerste schoenendeal met het merk had geregeld - stond een foto van Phil Knight met een paar interessante schoenen. De medeoprichter van Nike zat op een bureau met een witte sneaker met zwarte en grijze accenten en het Nike Air logo op de hiel, terwijl naast hem een voornamelijk zwarte versie van hetzelfde model stond met rode en grijze accenten en het Jumpman logo duidelijk zichtbaar op de tong. Verschillende details maakten duidelijk dat dit niet de Air Jordan 3 was, die op dat moment de laatste in de signature lijn was, dus het moet de opvolger van de schoen zijn geweest - de Air Jordan 4. Of dit een toevallige lek was is onduidelijk, maar wat zeker is, is dat de bescheiden foto slechts de opmaat was voor het verbazingwekkende verhaal van deze meest iconische van alle sneakers.
De All-Star Game
In de maanden daarna was er weinig nieuws over Jordan's vierde signature sneaker, terwijl zijn trouwe fans afwachtten wanneer hij zou worden uitgebracht. Toen verscheen MJ op de All-Star Game van februari 1989 met een paar aan. Degenen die de foto in Sports Illustrated hadden gezien, herkenden de zwarte kleur van Knight's bureau, de kleuren leken op die van de beroemde Bred. Jordan voerde een show op tijdens de wedstrijd, hij haalde een paar ongehoorde no-look passes uit en scoorde uiteindelijk als hoogste voor team East met een serie kenmerkende slam dunks die hem 28 punten opleverden. De fans waren verkocht en het succes van de schoen was verzekerd, maar er stonden de Jordan 4 nog veel grotere dingen te wachten.
Een technologische focus
In combinatie met de eerdere foto gaf het optreden van de AJ4 in de All-Star Game potentiële kopers de kans om een aantal van de nieuwe functies in actie te zien. Terwijl zijn voorganger een gestroomlijnde stijl had, had deze volgende versie een meer technologisch gevoel, met opvallende toevoegingen zoals het unieke over-moulded mesh en TPU vetersloten op de flanken. Dit was een doelbewuste zet van de ontwerper van de schoen, Tinker Hatfield, die een jaar eerder de succesvolle evolutie van de Jordan lijn had geleid met de derde editie.
Ademend vermogen en duurzaamheid
Hatfield, een van Nike's meest bekwame ontwerpers, wilde opnieuw innoveren met de Jordan 4 en nam daarom afstand van het gebruik van exotische materialen die zijn voorganger hadden gedefinieerd om zich meer te richten op praktische onderdelen. In een vroege schets van 20 maart 1988 was zijn fundamentele wens om een prestatiegerichte basketbaltrainer te maken duidelijk te zien, want de woorden "ademend vermogen" en "duurzaamheid" waren overal prominent aanwezig. De eerste eigenschap werd geleverd door de met urethaan gecoate gaaspanelen aan weerszijden van het quarter en het onderste deel van de tong, terwijl de tweede afkomstig was van de structurele driehoek die de enkels ondersteunde en de rubberen laterale cupwand die vanaf de buitenzool omhoog liep. De Black Cement kleurstelling die Jordan droeg tijdens de All-Star Game introduceerde ook synthetisch Durabuck op het bovenwerk - een materiaal dat zowel duurzamer als lichter was dan traditioneel leer, waardoor het ideaal was voor een high-performance sportschoen.
De details
Andere belangrijke kenmerken op Hatfield's schets zijn de zichtbare Air in de hiel, die werd ondersteund door een extra airbag in de voorvoet, de flex cuts in de randen van de buitenzool en het kenmerkende vetersysteem met variabele breedte dat werd gecreëerd door de stukken TPU over de bovenkant van de voet. Deze laatste kenmerken bevatten elk negen veterogen, waardoor de drager een groot aantal verschillende veters kon maken, terwijl de kenmerkende waaiervorm terugkwam op het hiellipje, dat in reliëf uitsteeksels had in plaats van gaten om het gemakkelijk vast te pakken als je de schoen aantrekt.
Jordan vlucht
Net als bij de Jordan 3 wilde Hatfield Michael graag betrekken bij het ontwerp van de schoen. Dit betekende dat het zijn on court persoonlijkheid en stijl weerspiegelde, iets wat duidelijk te zien was in het opvallende Nike Air logo in reliëf op het overdreven hielpaneel, waarbij de hoge positie een verwijzing was naar Jordan's vermogen om de zwaartekracht te trotseren tijdens het spelen. Deze buitengewone vaardigheid werd ook benadrukt door een nieuwe tongpatch die het woord "Flight" toevoegde in een gestileerd handgeschreven lettertype onder het onmiddellijk herkenbare Jumpman-silhouet.
Vier stijlvolle kleurstellingen
Het eerste jaar van de Jordan 4 bracht vier kleurstellingen, die elk overeenkwamen met de kleuren van de originele Air Jordan 3's. Naast de twee die te zien waren in Sports Illustrated, bekend als White Cement en Black Cement (of Bred), was er Fire Red, met een grotendeels witte buitenkant en levendige rode accenten, en Military Blue, waarvan de witte en grijze constructie werd geaccentueerd met hints van suave azuurblauwe tinten. Ze waren allemaal op hun eigen manier populair, maar Michael Jordan zou de bekendheid en bloei van de Air Jordan 4 al snel weer een boost geven in een opmerkelijk, carrièrebepalend moment.
Een ongelooflijke wedstrijd
7 mei 1989 is een dag die Jordan en basketbalfans over de hele wereld nog lang zal heugen. Het was de dag van de beslissende wedstrijd tussen de Chicago Bulls en de Cleveland Cavaliers in de eerste ronde van een strak bevochten play-offserie. Beide teams hadden in de eerste vier wedstrijden tegen elkaar gevochten en stonden in Cleveland op 2-2. De kleine marges die de twee van elkaar scheidden werden duidelijk toen de vijfde wedstrijd een dramatische ontknoping naderde, waarbij de leiding vanaf het begin heen en weer ging en in de laatste minuut meerdere keren van kant wisselde. In de laatste minuten stond Chicago slechts één punt achter, maar had het nog maar drie seconden om te scoren. Het hoofd moest koel blijven en men hoorde Bulls-coach Doug Collins zijn team instrueren om de bal naar Michael te brengen en uit de weg te gaan. Ze gaven de bal plichtsgetrouw door aan Jordan, die de bal ontving terwijl hij wegglipte van twee verdedigers met nog maar twee seconden over. De klok tikte tot op één seconde en hij sprong in de lucht, klaar om te schieten. Op dat moment kwam Cavs-speler Craig Ehlo naar hem toe vliegen in een poging te blokkeren, zijn laatste actie dreigde het sprookjeseinde te bederven. In een ongelooflijke demonstratie van zelfbeheersing vertraagde Jordan zijn schot tot Ehlo's uitgestrekte hand voorbij hem was gezweefd, en leek hij even in de lucht te hangen voordat hij de bal losliet richting de basket. De zoemer klonk, maar het was te laat - de bal viel al in het net. Jordan landde op zijn Jordan 4s voordat hij wegdraaide, in de lucht sprong en zijn vuist in triomf balde.
Het schot
Jordan's magische buzzer-beater ging de boeken in als een van de meest koppelde schoten in de geschiedenis van de sport, en de wedstrijd als een van de spannendste. Het is zelfs zo iconisch dat het sindsdien gewoon "The Shot" wordt genoemd. Zijn puntentotaal van 44 zorgde ervoor dat hij de hoogste scorer van de serie werd en hij sloot het seizoen '88-'89 voor het derde jaar op rij af als scorekampioen. Weer een uitstekende terugkeer, die de hype rond zijn nieuwe signature schoen deed toenemen, maar het was dat onvergetelijke clinchmoment dat de meeste fans naar het ontwerp trok.
Een keerpunt
Hoewel de Bulls er dat jaar niet in slaagden het kampioenschap te winnen, bereikten ze voor het eerst in Jordan's carrière de Eastern Conference Finals. De overwinning op de beroemde Cavaliers werd echter gezien als een belangrijk keerpunt voor Jordan en zijn teamgenoten. Velen beschouwen dit zelfs als de prestatie die uiteindelijk leidde tot hun fabelachtige reeks van back-to-back titels aan het begin van de jaren 90. Ondertussen stroomden de fans naar de winkels om de nieuwe AJ4 te bemachtigen en de voorraad zou nog verder groeien dankzij de uitbreiding van de schoen in de popcultuur.
Een cultureel fenomeen worden
In de zomer van 1989 bracht Spike Lee zijn nieuwe film Do the Right Thing uit, met veel lovende kritieken en een enorm commercieel succes. De film speelt zich af in een typische Brooklyn-wijk en veel van de personages droegen de populaire schoenen van die tijd, waaronder Buggin' Out, die betrokken was bij een iconische scène die draaide om zijn Air Jordan 4s. De camera focust op de zwarte vlek die achterblijft op zijn verder schone witte sneakers. Hoewel het model maar even in beeld is, is het duidelijk de Jordan 4 White Cement. Het kenmerkende overgegoten gaas en de TPU veterkooien verraden het meteen. Naarmate de scène vordert, confronteert Buggin' Out de man en krijgt ruzie waarin zijn vrienden hem vertellen dat zijn Jordans verpest zijn en hij ze net zo goed weg kan gooien. De scène was niet alleen amusant en inzichtelijk (de woordenwisseling gaat in op bredere maatschappelijke kwesties zoals gentrificatie), maar had ook een enorme impact op de sneakercultuur en bracht Air Jordans en andere schoenen meer onder de aandacht. De invloed was zo belangrijk dat Jordan Brand het moment in 2017 eerde met een speciale versie van de Air Jordan 4 White Cement die unieke aspecten van Buggin' Out's paar bevatte, zoals de veelkleurige veterversiering en zelfs de zwarte schaafwond die de man die tegen hem opbotste achterliet.
Een herkenbaar personage
De Jordan 4 was de eerste die wereldwijd werd uitgebracht en zijn verschijning in Do the Right Thing, die twee Oscarnominaties opleverde, heeft zeker bijgedragen aan het grotere succes over de hele wereld. Een ander personage van Lee speelde echter ook een rol in de bekendheid van de sneaker. Nadat hij al betrokken was geweest bij de marketingcampagne voor de Air Jordan 3 nadat hij voor het eerst verscheen in de film She's Gotta Have It uit 1986, nam Spike Lee zelf de rol van de vermakelijke Mars Blackmon weer op zich om te verschijnen in een reeks advertenties voor de Air Jordan 4. De eigenzinnige Jordan-fan was de ideale tegenhanger voor Michael in de advertenties, die in zwart-wit werden gemaakt om de achromatische productie van de film te weerspiegelen. Hij was een normale, relateerbare jongen die gewoon van Air Jordans hield en MJ adoreerde. Een van de beroemdste reclamespotjes voor de AJ4 maakte gebruik van dit feit en liet zien dat Blackmon weliswaar niet het ongelooflijke niveau van Jordan kon bereiken, maar dat hij de sportster kon evenaren door zijn schoenen te dragen. Jordan is te zien terwijl hij verschillende extravagante slam dunks uitvoert tussen beelden van Blackmon die uitlegt dat je de schoen kunt kopen, maar niet kunt doen wat Jordan doet. De film werd gespeeld tijdens de 1989 All-Star Game en Lee was in de jaren daarna betrokken bij veel meer tv- en printadvertenties voor Jordan Brand.
Een hiphopfavoriet
Zijn verschijning op het grote scherm bracht de Air Jordan 4 ook onder de aandacht van populaire hiphopsterren en andere muziekartiesten aan het eind van de jaren 80 en het begin van de jaren 90. In die tijd werd een jonge Jay-Z gefotografeerd in een paar en op een beroemde foto van Big Daddy Kane is te zien hoe hij ontspant in een limousine met zijn met AJ4 bedekte voeten op de stoel in het midden van de foto. Meer recentelijk zijn sterren als Kid Cudi gezien in de Black Cement en rappers als Curren$y, Lil Wayne en Wale hebben allemaal gerefereerd aan de Jordan 4 in hun muziek. De laatste noemt zelfs Mars Blackmon in zijn nummer Legendary uit 2011, waarin hij zingt: "Jordan 4 seated floorside sitting with Mars". Deze zin eert niet alleen de schoen en het personage, maar ook de basketbalsport en Spike Lee's voorliefde ervoor. De regisseur is bekend geworden door zijn optredens op het veld bij Knicks-wedstrijden, waarbij hij vaak te zien was met Jordans aan.
Retro-uitgaven
Deze beurten van beroemdheden zijn een bewijs van de duurzame kwaliteit van de schoen, die door de decennia heen talloze keren opnieuw is uitgebracht. De allereerste retro releases, uitgebracht rond Jordan's tweede pensioen in 1999, waren bijgewerkte versies van de Bred en de White Cement, maar deze werden vergezeld door een hele reeks nieuwe ontwerpen die bekend staan als Retro+ kleurstellingen. De eerste ontwerpen waren de zwart-grijze Oreo en de wit-blauwe Columbia, terwijl de wit-chromen Bling een jaar later volgde. Elk van deze nieuwe edities had geperforeerde zijpanelen in plaats van het gaas op het origineel en Jumpman-logo in plaats van het Nike Air-logo op de hiel. Dit was het begin van een andere vruchtbare periode voor de Jordan 4, met tientallen kleurstellingen die sindsdien zijn uitgebracht, waaronder populaire versies zoals de Military Black, de Black Cat en de Thunder & Lightning Pack.
Getalenteerde medewerkers
Naast deze dynamische kleurstellingen is de Air Jordan 4 betrokken geweest bij een aantal van de meest in het oog springende samenwerkingen in de geschiedenis van de sneakerlijn. Een van de eerste was met het kledingmerk Undefeated uit LA, die de eerste sneakerboetiek werd die een exclusieve Jordan-samenwerking produceerde met hun met suède bedekte ontwerp uit 2005. Een andere opmerkelijke samenwerking was met Eminem, waarbij het paar door de jaren heen een aantal limited edition sneakers produceerde. Aan het einde van de jaren 2010 werkte Jordan Brand samen met kledingbedrijf Levi's aan een set AJ4's met denim en kunstenaar KAWS, die een schoen van eersteklas zwart suède maakte met afbeeldingen van zijn kenmerkende speelgoed in de buitenkant geëtst. Ze schakelden ook Travis Scott in om een blauwe en rode sneaker te ontwerpen die refereerde aan het ter ziele gegane Houston Oilers NFL team. Deze trend zette zich voort in de jaren 2020, met populaire releases zoals de kleurstellingen Off-Noir en Guava Ice van Union LA, de elegante Sail-editie van Off-White en de verfijnde Violet Ore-kleurstelling van A Ma Maniére. Tot grote vreugde van skaters en Jordan-fans kwam er in 2023 eindelijk een langverwachte samenwerking met Nike SB. De heritage-look en skater-vriendelijke kenmerken maakten het een bijzonder populaire release.
Een Jordan mystiek
Hoewel hij al lang geleden, in 1989, werd uitgebracht, is de Air Jordan 4 niet alleen een van de populairste Jordans aller tijden, maar ook een van de meest gewaardeerde sneakers. Dit komt door de associatie met Michael's historische seriewinnaar en zijn positie als icoon van de populaire cultuur, die werd gevestigd door de Mars Blackmon TV-reclames en bevestigd door zijn verspreiding in de hiphopscene en zijn verschijning in een hitfilm. Maar meer nog is de Jordan 4 gewoon een geweldige sneaker. Tinker Hatfield noemde hem "utilitair, maar nog steeds met een Jordan mystiek" - een beschrijving die perfect de praktische functionaliteit en stijlvolle esthetiek weergeeft die de sneaker net zo legendarisch hebben gemaakt als de speler zelf.