Nike

    Nigeria WK shirt 2018

    Voor ‘Naija’.

    23 feb, 2018

    Nigeria WK shirt 2018
    © Nike, Inc. - Het Nike Nigeria WK thuisshirt 2018, met Iwobi

    Durf, snel, vrolijk en stijlvol

    Het is de avond van 7 oktober 2017. In Uyo, Nigeria begint het Godswill Akpabio-stadion te trillen als de scheidsrechter fluit. Trainers vallen elkaar in de armen. Spelers en supporters huilen en lachen. Een enkeling doet een gek vreugdedansje, een ander ligt op de grond. Vanaf de tribune klinken drums en trompetgeschal. Om Iwobi vormt zich een kluitje, hij maakte de winnende goal: Nigeria naar het WK. Dat belooft wat – al is het alleen al vanwege dat wonderbaarlijke shirt.

    Er zijn weinig dingen waar het Nigeriaanse volk zo blij van wordt als een overwinning van hun elftal, om over plaatsing voor een WK maar niet te spreken. Ruim 186 miljoen Nigerianen zetten het land op zijn kop. Als de ‘Super Eagles’ opstijgen - als de fans beginnen te springen - komt het echte Nigeria naar buiten. Ongeëvenaarde energie en blijdschap. Een groen-witte explosie van vreugde, op het veld en daarbuiten. De Nigerianen noemen het zelf Naija. Eens in de zoveel tijd neemt Naija bezit van de Nigerianen – en houd ze dan maar eens tegen.

    De bijnaam staat voor het ‘nieuwe’ Nigeria, voor de levendige cultuur. Nog niet bekend met de sfeermakers uit Centraal-Afrika? Na dit WK is dat zeker anders. Maak kennis met het aanstekelijke enthousiasme en de ongeëvenaarde energie van Naija.

    Maar hoe laat je deze identiteit dan terugkomen in kleding? Niet eenvoudig maar als een merk het kan, is het Nike. Deze collectie staat voor de frisse trots op hun land, de levendige cultuur en het jeugdige enthousiasme van de Nigerianen overal ter wereld. Geen wonder dat de kledinglijn vol zit met uitbundige graphics en patronen. Het is gedurfd. Snel. Vrolijk. En stijlvol. De collectie belichaamt Naija. Football Design Director Dan Farron legt uit aan Nike: ‘Met Nigeria wilden we op zoek naar de ware aard van het land. Dit shirt en deze collectie maakten we op basis van de identiteit van de spelers. We zagen hun connectie met muziek, mode en andere dingen. Allen onderdeel van hun aanstekelijke cultuur.’

    © Nike, Inc. - Het Nike Nigeria WK uitshirt 2018, met Mikel

    Nike brengt de straat naar het veld. Het thuisshirt van de ‘Super Eagles’ is het perfecte verlengstuk van de streetwear-collectie. Over het hele shirt zitten ‘adelaarsveren’ in de vorm van een ‘v’. Op de schouders is het patroon wit en zwart (als een adelaar), op het lijf zijn ze groen en wit. Nike’s nieuwste Vaporknit-technologie geeft dit shirt nog net wat extra: minder gewicht en betere zweetafvoer, extra comfort dus in de zomerhitte. Het contrast met het uitshirt kon niet groter zijn. Die straalt rust uit. Donkergroen en effen, met een neongroen Nike-logo en embleem. Het is als yin en yang. Drukte en kalmte. Het is wel duidelijk: het thuisshirt is hier de blikvanger. Moderne techniek en levendige kleuren in een thuisshirt dat iets wegheeft van het uittenue dat de ‘Super Eagles’ droegen op het WK 1994 – voor Nigeria nog altijd hun gouden generatie.

    Toen waren ze nog niet onwijs bekend, maar na dat mooie WK van ‘94 en goud op de Olympische Spelen in ‘96 kon de wereld de namen Oliseh, Okocha, Babangida en Kanu wel dromen. Het land kreeg het gevoel te pakken en dat leidde ertoe dat Nigeria zich plaatste voor 4 van de daaropvolgende 5 WK’s. In 2012 was het even schrikken – geen plaatsting voor de Africa Cup – maar nu is Nigeria helemaal terug. Het Naija-gevoel is sterker dan ooit bij, misschien wel, de nieuwe gouden generatie.

    Want nu is het de beurt aan John Obi Mikel, Ndidi, Alex Iwobi en Iheanacho. Gesteund door miljoenen fans in eigen land en over de hele wereld nemen de Nigerianen het Naija-gevoel mee naar Rusland – om de gouden generatie te evenaren. Niet voor niks speelt Nigeria nu met hetzelfde logo op hun borst als de gouden generatie deed in 1994 – ter eren van hun helden dus.

    Soms maakt het niet uit wat voor sport wordt gedaan, als het groen-wit is gehesen, staat Nigeria op zijn kop. Voetbal brengt het land samen. Iwobi weet hoe belangrijk het is voor de fans. ‘Ik groeide op in Engeland, maar Nigeria is mijn thuis. Toen ik die goal maakte, stonden de spelers te dansen, de fans sloegen drums en bliezen trompet – er was zo veel passie en energie. Het is altijd een eer om het wit en groen te dragen. Het WK spelen is niet alleen onze droom, maar ook die van de fans. Samen vertegenwoordigen wij Naija’, vertelt de aanvaller van Arsenal.

    De generatie van ’96 kijkt toe en ziet dat het goed zit: hier staat een hecht team, wat er ook gebeurt. Speel gedurfd, snel, vrolijk en stijlvol. Zo vertegenwoordig je voor Naija op zijn best.