Nike

    Engeland WK shirt 2018

    Onmisbaar Engeland.

    18 feb, 2018

    Engeland WK shirt 2018
    © Nike, Inc. - Het Nike Engeland WK thuisshirt 2018, met Sterling

    Leeuwen, roosjes en een kruis

    Als je in de 12e eeuw vanuit de dichte mist iets roods zag, moest je opletten. Herkende je even later een gouden leeuw op de rode vlag dan moest je wegwezen. Het wapen van de Engelsen, ridders in aantocht. Engeland was in die eeuw op kruistocht door Europa – aangevoerd door King Richard I, bijnaam: ‘The Lionheart’. Naarmate het rijk groeide, breidde de koning het wapen uit met twee leeuwen. Het begin van het Engelse voetballogo, zoals die deze zomer op het nieuwe thuisshirt staat. King Richard had eens moeten weten.

    Soms lijkt de geschiedenis te mooi om waar te zijn. Terwijl de artdirectors van King Richard I het ‘Three Lions’-wapen vormgeven, rent buiten het kasteel een kluitje burgers door de straten – achter een bal aan. De geboorte van voetbal. Hier en in deze tijd is de sport ontstaan: op de modderige straten van middeleeuwse Engelse stadjes.

    In de honderden jaren die volgen, maken het St. George’s Cross – symbool voor de Engelse kruistochten in de late middeleeuwen – en de tien rode roosjes (in het embleem) de Engelse voetbalidentiteit compleet. De leeuwen, de roosjes en het kruis: drie symbolen die niet kunnen ontbreken in het thuisshirt van Engeland op het WK 2018.

    Al vanaf 1872 – dat is 146 jaar(!) – speelt Engeland met drie leeuwen op het hart. De Engelse voetbalgeschiedenis hoeven we niet te herhalen – die is indrukwekkend – maar voor de grootste successen moeten we toch ver terug in de tijd. Naar 1966, de enige keer dat Engeland wereldkampioen werd. Voor de rest houden de Engelse prestaties op grote toernooien niet over. Een van de beste competities ter wereld, zoveel grote clubs – waarom wil het dan nooit lukken?

    © Nike, Inc. - Het Nike Engeland WK uitshirt 2018, met Walker en Stones

    Was het antwoord maar zo simpel. Er werd geroepen: het is de slechte jeugdopleiding, die Engelsen kopen alleen maar. Tegen het zere been van de FA. Veel geld ging naar de jeugd. En dat lijkt te werken: U-17, U-20 en U-21 wonnen of bereikten in 2017 op grote toernooien (halve) finales. De Engelse selectie loopt inmiddels over van talent – een team vol potentiële wereldsterren als Kane, Dele Alli, Sterling en Stones. Op 18 juni starten ze het toernooi in een rood uitshirt tegen Tunesië, op 24 juni spelen ze de tweede groepswedstrijd tegen Panama in een opvallend eenvoudig wit thuisshirt.

    Laat een simplistisch design maar aan Nike over – om door een ringetje te halen. Subtiel rood randje in de nek, onderbroken door een St. George’s Cross achterop. Blauw Nike-logo rechts, logo van de voetbalbond op het hart met een zilver kruisje erboven (voor die ene keer in 1966). Met de druk van 55 miljoen Engelsen op je schouders komt de AeroSwift-technologie goed van pas. Geen ruimte voor angstzweet, en ondanks de hitte blijft bewegen een eitje. Ook het uitshirt heeft de modernste technieken. Het grootste verschil? Het uitshirt is helemaal rood (met subtiele zwarte streepjes over de breedte). Het witte Nike-logo en FA-embleem op de borst springen er goed uit. Twee fraaie klassieke shirts dus met een modern randje – zo had je ze graag zelf ontworpen.

    Deze Engelse voetbalshirts zijn onderdeel van een groter plan: streetwear, trainingskleding en het uit- en thuisshirt zijn allemaal tegelijk gelanceerd. Een fraai samengestelde collectie. Pete Hoppins, Nike Football Apparel Senior Design Director, legt uit met welke gedachte Nike aan de slag ging: ‘Ons doel was een productlijn te creëren die zonder Engels-embleem of Nike-swoosh toch gelijk op een collectie voor Engeland zou lijken. De klassieke Engelse identiteit, met een modern randje, moest in alle kleding terugkomen.‘

    Zo brengt Nike de Engelse selectie en fans nader tot elkaar, met oog voor de geschiedenis. Wellicht dat die saamhorigheid dit toernooi goed van pas komt. De groepsfase doorkomen moet lukken. In de achtste finale volgt dan een subtopper – zijn ze ook niet kansloos – en daarna zien we wel. Aan het tenue zal het in ieder geval niet liggen. Onmisbaar Engeland: een harnas waar de Engelse ridders uit de middeleeuwen trots op zouden zijn.