adidas

    Duitsland WK uitshirt 2018

    Nieuwe helden in groen.

    8 mei, 2018

    Duitsland WK uitshirt 2018
    © adidas Int. - Het Duitsland WK uitshirt 2018, met Kroos

    Retro

    Het moet gezegd worden: die ontwerpers van adidas kunnen het wel. Het kopie van het witte thuisshirt uit 1990 was al fraai, de namaak van het uitshirt op datzelfde WK verdient nog meer applaus. De Duitsers gaan retro – met een uitshirt als ode aan het 28 jaar oude groen.

    Leg de shirts maar eens naast elkaar. Zo veel verschillen ze niet: zelfde witte v-kraagje, zelfde witte adidas-strepen op de schouders en min of meer hetzelfde patroon. Het witte adidas-logo rechts op de borst is uiteraard vernieuwd in de jaren en boven het DFB-logo staan nu vier witte sterren (precies, al 4x wereldkampioen). De grootste verandering ten opzichte van 28 jaar geleden? Hypermoderne Climalite-technologie – geen last van Russische hitte straks – en witte spelersnummers centraal voorop het shirt met vlak daarboven het 2014 World Cup Champions-embleem.

    © adidas Int. - Het Duitsland WK uitshirt 2018, met Draxler

    ‘Natuurlijk zullen onze kleuren altijd zwart en wit zijn, maar met dit shirt hoeven we ons zeker niet te verstoppen’, grapt Draxler tegen adidas. De Duitsers ogen sowieso ontspannen. Waarom zouden ze zich ook druk maken? De Duitsers zijn goed. Eigenlijk altijd, met het hele land in de rug. ‘De steun die we krijgen, vooral tijdens toernooien, is uitzonderlijk’, zegt Kroos voor de camera’s van adidas Football over de supporters. Daarbij is het een hecht elftal. Niet voor niks staat Die Mannschaft in de nek.

    Het belangrijkste is scherp blijven, jezelf uitdagen. De Duitsers zijn gelukkig niet gek. Waarom denk je dat ze in aanloop naar het WK achtereenvolgend tegen Engeland, Frankrijk, Spanje en Brazilië oefenen? Het beste team ter wereld (ondanks de jonge leeftijd) moet zichzelf testen – dan maar tegen de directe concurrenten in juni.

    Zo’n driekwart van de huidige selectie was nog niet geboren toen de Duitsers wereldkampioen werden in het groen van 1990. Ze kennen het shirt van foto’s, uit verhalen. Ongetwijfeld warm geworden door de vedettes van toen werden zij de nieuwe helden in groen. Geïnspireerd door de 90s, nu zelf een inspiratie voor de toekomst.