Nike

    Brazilië WK shirt 2018

    ‘Você é a Seleção’

    28 mrt, 2018

    Brazilië WK shirt 2018
    © Nike, Inc. - Het Nike Brazilië WK thuisshirt 2018, met Neymar Jr

    Amarelinha

    Voor even zijn het geen jongens met miljoenen, geen twintigers met dure horloges en grote auto’s. Ze veranderen in elf afgevaardigden, uitverkoren voor hun land te vechten. Elf mannen met tranen in hun ogen. Hartslag 180, zonder een stap te zetten. Trillende onderlip bij het zingen van het volkslied. Het Amarelinha strak om de schouders van de Seleção. Geel ja. Want zeg je Brazilië, dan zeg je geel.

    Je hoeft geen Braziliaan te zijn om kippenvel te krijgen als de Seleção het volkslied zingt. Status doet er dan niet toe. Iedereen is gelijk, huilt en lacht samen, strijdt met hetzelfde doel: een overwinning voor het land. Want dat is waar het volk voor leeft – weet ook Pete Hoppins (hoofd Nike Football Apparel Design): ‘De relatie tussen Brazilianen en de sport is moeilijk uit te leggen. Ga een keer naar een wedstrijd, de spelers in de ogen kijken, dan krijg je door wat het betekent.’

    Die betekenis wilde Nike vastleggen in het Braziliaanse shirt – met een passende gele tint. Nike zat met de handen in het haar: dat specifieke geel, hoe komen we daaraan? De ontwerpers bezoeken het Museu do Futebol in São Paolo. Op zoek naar een warme kleur. Ze blijven staan bij een vitrine met het shirt dat de Brazilianen droegen op het WK van 1970 in Mexico. Precies het zomerse geel dat ze zoeken. ‘Het felle levendige geel van de Brazilianen en de speelstijl toen maakten grote indruk op kijkers in de hele wereld’, vertelt Hoppins aan Nike. ‘Die energie willen we terughalen naar de collectie van het nationale team nu.’

    © Nike, Inc. - Het Nike Brazilië WK thuisshirt 2018, met Alves

    Maar hoe leg je sambavoetbal vast in kleding? Hoe laat je dat jaloersmakende gevoel voor ritme zien, voor show? ‘Braziliaans zijn is ritme, een manier van bewegen. Je ziet het in dans, in kunst en zeker op het voetbalveld. Alleen Brazilianen spelen op die manier’, zegt Hoppins. Ze zijn lichtvoetig en watervlug. Soms gekmakend, maar altijd bewonderenswaardig.

    Je zou dus zeggen: een druk shirt, met drukke print. Nee hoor. Nike houdt het liever simpel: helemaal geel, de Swoosh groen, net als het kraagje. Traditioneel, als in de jaren zeventig.

    De technologie is geknipt voor het Braziliaanse voetbal. Het voetbalshirt voelt als een linnen laken zo luchtig en licht. Hitte-onderzoek wees uit dat minuscule gaatjes op de borst en rug helpen de spelers koel te houden. Het CBF-logo is ook nog eens 64% lichter dan voorgaande edities. En in de schouders zit speciaal snelheidsbevorderend garen. Ingebouwde ribbels aan de binnenkant van het shirt voorkomen een plakkend zweetgevoel. Fast Fit Vaporknit, dames en heren. Het oogt niet alleen snel, dat is het ook. ‘Vergeleken met andere shirts heeft deze simpelweg veel minder stof’, zegt Hoppins. Minder stof betekent minder gewicht. Tot uw dienst, alles voor dodelijke snelheid.

    © Nike, Inc. - Het Nike Brazilië WK uitshirt 2018, met Paulinho en Marquinhos

    Als het thuisshirt geel is met groene details, welke kleur krijgt het uitshirt dan? Precies, blauw. De kleuren van de vlag zijn compleet. De Swoosh rechts op de borst is geel, het CBF-logogewoon in de vertrouwde kleuren. Het Vaporknit-garen op de schouders en de vlakken van de ster voorop het shirt verschillen in blauwtint: de een net wat lichter dan de ander.

    De Brazilianen hebben het er liever niet over, maar ’s nachts schrikken ze soms vast nog wakker van het laatste WK. Die nachtmerrie moet verdwijnen – en snel. De boodschap voor iedere speler: niemand is groter dan het team. Iedereen is gelijk. Iedereen is verantwoordelijk voor de afgang en voor het succes. Niet voor niks staat er binnenin het shirt Você é a Seleção: jij bent de Seleção.