adidas

    AC Milan derde shirt 2017/18

    De zwarte traditie.

    16 feb, 2018

    AC Milan derde shirt 2017/18
    © adidas Int. - Het AC Milan derde shirt 2017/18, met Bonaventura

    Ook hier: niet aankomen

    Je kunt het inmiddels wel een traditie noemen: in 13 seizoenen tien keer een zwart derde shirt. Aan de rood-zwarte verticale strepen brandt allang niemand meer zijn vingers. En nu adidas de mogelijkheid geeft zelf het derde shirt te ontwerpen, maken de fans het gelijk even duidelijk: ook hier niet aankomen, het derde shirt blijft zwart.

    Aan de basis mag niemand komen. Die moet zwart zijn. Maar een moderne draai – met de nieuwste climacool-technologie – in een klassiek design is wel toegestaan. De ‘Rossoneri’ spelen met een rood patroon over de breedte van de borst. Het adidas-logo is wit. Er zit een Italiaans vlaggetje achterop in de nek. En drie rode strepen liggen op de schouders. Maar verder is het shirt helemaal zwart.

    Dat de supporters blij zijn met deze versie bleek als snel: binnen een dag uitverkocht op de adidas-website. Misschien was het een onbewuste hint voor het elftal dat het ‘Europese shirt’ zo snel weg was. Extra steun voor hun club op internationaal niveau. Het is alweer even geleden namelijk dat AC Milan wat voor elkaar kreeg in Europa. Winst in de Champions League is ruim tien jaar geleden. De laatste drie seizoenen speelde Milan zelfs helemaal geen Europees voetbal. De spelers trappelen nu harder dan ooit om te laten zien dat ze terug zijn – dat Milan terug is. Met trots zetten ze de traditie van zwarte shirts voort.

    Kessi, André Silva en Bonucci bikkelen dit seizoen in de Europa League. Je kunt niet verwachten dat een elftal bij de rentree op dit niveau gelijk meedoet voor de prijzen. Maar je kunt Milan ook niet uitvlakken. Ze opereren nu dan misschien niet op het hoogste niveau, maar clubliefde en trots verdwijnen nooit. En die kracht valt niet te onderschatten. Even voor de duidelijkheid: we hebben het hier wel over AC Milan.