Air Max 270 React

    Air Max 270 React

    Een kunstzinnige combinatie van Air en React.

    Mercurial 360

    Mercurial 360

    Nike Mercurial draag je niet – je bent het.

    Air Max 720

    Air Max 720

    Nike geeft Air Max meer lucht dan ooit – en houdt de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk.

    Ultraboost 19

    Ultraboost 19

    Een ingrijpende verandering voor adidas’ meest succesvolle hardloopschoen.

    Phantom Venom

    Phantom Venom

    Afmakers opgelet! Nike presenteert speciaal voor spitsen: de perfecte balans tussen kracht en precisie.

    Air VaporMax 2019

    Air VaporMax 2019

    Welkom in het nieuwe jaar: met Nexkin zet Nike de toon voor 2019.

    Solar Boost

    Solar Boost

    adidas brengt je met draagbare 'rocket science' naar de zon.

    GEL-Nimbus 21

    GEL-Nimbus 21

    Met de GEL-Nimbus 21 verandert het asfalt in een wolkendek.

    Free RN 2019

    Free RN 2019

    En weer maakt Nike de grens tussen lopen op blote voeten en gewone schoenen een beetje dunner.

    Sportshowroom: waar sport en mode samenkomen

    De lijnen van het sportveld vervagen. Een tenue en schoenen zijn niet meer alleen voor tijdens de wedstrijd of de warming-up. Sportschoenen veranderen in sneakers, trainingspakken komen in de mode. De grens tussen sportkleding en fashion verdwijnt. De kledingkast krijgt een metamorfose. En Sportshowroom.nl helpt mee.

    Het trainingspak als boegbeeld van sportmode

    Als na inspanning de hartslag hoog is en het zweet langs de slaap druipt, heeft warm blijven prioriteit. Al in de eerste helft van de 20ste eeuw drong het belang daarvan door tot de atletiekbaan. Hardlopers liepen tussen hun races door rond in track suits; trainingspakken. Voetballers zagen het, en namen het gebruik over in de jaren zestig. En toen begon het trainingspak aan een grote opmars. ’s Werelds grootste sportmerken maken sindsdien pakken voor topclubs. Nike-logo op de borst bij PSG, FC BarcelonaChelsea en de Nike Tech Fleece. Drie strepen van adidas op de torso bij Real Madrid, Ajax, Juventus en Manchester United. Ook PUMA bleef niet achter. Vrij snel bleek het trainingspak te groot voor alleen op en rond het sportveld – en veroverde een plekje op straat. In enkele decennia nestelde het zich veilig in de gemiddelde kledingkast, als het boegbeeld van de sportmode.

    Achter elke sneaker zit een verhaal

    Een blokje om gaan, is een garantie op het zien van een klassieker. Sneakers bepalen het straatbeeld. Dat hadden de makers van de eerste sportschoenen nooit gedacht begin vorige eeuw. Onbewust legden zij een stevig fundament. Want de sneaker van nu, is de sportschoen van vroeger. Geïnspireerd door hardlopen schetsten Nike-, PUMA-, en adidas-ontwerpers de eerste modellen van Air Max 1, 90, 95, 97 de Internationalist, de Suede en de Gazelle. Basketbal bracht ons de All StarsAir Force 1, Jordan en Superstar. Tennis de Stan Smith. En door skateboarden ontstond er de Janoski en Vans kwam met de Old Skool. In minder dan een halve eeuw ontstegen sneakers hun sport, landden bij verschillende subculturen en claimden soms zelfs een plekje in de wereldgeschiedenis. Zo kreeg iedere sneaker zijn eigen verhaal: een blokje om is nooit meer hetzelfde.

    De voetbalschoen heeft onze planeet in zijn greep

    Van stalen, doffe naar stoffen, spitse neuzen. De kolossale voetbalschoen uit de 19de eeuw lijkt in geen enkel opzicht meer op het hypermoderne model uit de 21ste eeuw. Grotendeels verantwoordelijk voor de enorme vooruitgang in techniek waren twee Duitsers. Zij toonden als eerste aan: voetbalschoenen maken, is een vak. Dankzij het besef van die broers loopt de voetbalwereld tegenwoordig op schoenen van adidas en PUMA. De Amerikaanse ontwerpers van Nike Football dachten: dat kunnen wij ook. Dat bleek het fluitsignaal voor een voortdurende wedstrijd om de meest prestigieuze voetbalschoenen. Een gevecht dat ons parels als Predator en Mercurial opleverde – en nieuwsgierig maakt naar wat komt. De continue aanwas bedwelmt fans over de hele wereld. Zo heeft de voetbalschoen onze planeet stevig in zijn greep.

    De oneindige wedloop van de hardloopschoen

    Een lintje of lijn houdt geen hardloper tegen. Het is een grens die de loper het liefst snoeihard doorbreekt. Ongeacht locatie, tijdstip, leeftijd of geslacht. Iedereen rent – en daagt zichzelf uit. Om fitter, sneller, vrolijker te worden. Onuitputtelijk enthousiasme dat wordt gevoed door welwillende hardloopmerken. Het startschot van de allereerste, niet-olympische marathon eind 19de eeuw in Boston bleek ook de start van een oneindige race om de beste hardloopschoen. In ruim een halve eeuw schoten hardloopmerken als paddenstoelen uit de bodem langs het parcours. ASICS in Azië, adidas in Europa en Nike in de Verenigde Staten. In laboratoria brandt sindsdien dag en nacht licht: ieder merk moet en zal de nieuwe, grote uitvinding doen. In die concurrentiestrijd hielpen zij de sport naar snellere tijden en grotere afstanden. Nu de reden dat schoenen als Vapormax, Pegasus en Ultraboost over het wegdek vliegen. Het (voorlopige) resultaat van de oneindige wedloop van de hardloopschoen.